Tosfed Kimdir

resim

Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED), TC Gençlik ve Spor Bakanlığı - Spor Genel Müdürlüğü (SGM) ve Uluslar arası Otomobil Federasyonu (FIA) tarafından tanınan, Türkiye'de otomobil sporlarıyla ilgili yönetici konumunda bulunan resmi kurumdur.

resim

Türkiye'de, otomobil sporları organizasyonlarını Uluslararası Otomobil Federasyonu (FIA), Uluslararası Karting Federasyonu (CIK-FIA) kural ve yönetmeliklerine mümkün olduğu ölçüde bağlı kalarak yürütmek, geliştirmek, yurt sathına yaymak ve uluslararası organizasyonlarda başarılı sonuçlar sağlamaktan sorumlu olan federasyon, hem FIA'dan hem de SGM'den gelen yetkilerin birleşmesi sayesinde, Türkiye'de otomobil sporlarıyla ilgili tek resmi - yönetici organdır.

TOSFED, Türkiye'deki otomobil sporlarının esaslarını belirleyen sportif ve idari 'Ulusal Talimatlardan' oluşan Kurallar Kitabı'nı her sezon için yayınlar ve bu kitaba göre, farklı yarış branşlarının sportif ve teknik açıdan yönetimini elinde bulundurur. TOSFED'in Kurallar Kitabı, her yıl Spor Kurulu tarafından yapılan kapsamlı bir çalışmanın ardından hazırlanmakta ve Yönetim Kurulu tarafından onaylandıktan sonra yürürlüğe girmektedir.

resim

TOSFED'e bağlı olarak yapılan ulusal otomobil sporları branşları arasında, ralli, historik ralli, tırmanma, otokros, pist, karting, off-road, drag, drift ve klasik otomobil yer almaktadır.

resim

Türkiye'de gerçekleştirilen uluslararası önemli yarışlar Formula 1 Türkiye Grand Prix'i (F1), Dünya Ralli Şampiyonası Türkiye Rallisi (WRC) , Avrupa Ralli Şampiyonası Boğaziçi Rallisi (ERC), WTCC, ETRC, LeMans, DTM, World series by Renault, Rally De Orient...

Kuruluş - Resmi Kimlik

resim

TC Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü'ne bağlı olarak 1991 yılında kurulan Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOMSFED), 1960'ların sonunda düzenli olarak yapılmaya başlanan ve ilk Avrupa Şampiyonası rallisi 1972'de düzenlenen otomobil sporlarının, organize biçimde yapılması yolunda atılmış en ciddi adım oldu. Federasyon'un kurulmasıyla beraber, sporun başladığı yıllardan bu yana yönetici organ olarak görev yapan Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu (TTOK), otomobil sporuyla ilgili görev ve yetkilerini Federasyon'a devretti.

1991 - 1997 arasındaki ilk iki dönemde Federasyon Başkanlığı görevini Sn. Oyman Atabay'ın üstlendiği Federasyon'da, 1997 -2012 arası Mümtaz Tahincioğlu devir aldı. Mümtaz Tahincioğlu başkanlığında 2006 yılında özerkliğine kavuşan federasyon, 9 Kasım 2012’de yapılan seçimlerde Demir Berberoğlu üçüncü başkan olduktan sonra 9 Kasım 2012 tarihinde başkanlıktan istifa ederek ayrılmıştır.

Bir süre sonra Sn. Demir Berberoğlu’nun istifası ile boşalan federasyonun başkanlık ve yönetimi Dr.Sinan Kılıç başkanlığında istifa etmeyen 3 üye yürüttü.

4 Temmuz 2013 tarihinde Olağanüstü Genel Kurul’da yapılan seçimlerde Metin Çeker kazanmış ve Federasyonun seçilerek gelen 4. Başkanı olarak halen görevdedir.

Türkiye'nin uluslar arası arenadaki en başarılı federasyonlarından birisi olan TOSFED, son yıllarda sporu yurt sathına yayma hususunda da aşama kaydetti. Şanlıurfa ve Mardin gibi illerde yapılan ralli organizasyonları dışında, kulüpleşme ve görevli eğitim seminerleri sayesinde bu hedefine doğru emin adımlarla ilerliyor. 1996'da 9 farklı ilde 14 farklı kulüp varken, bugün kulüp bulunan il sayısı 34'e, kulüp sayısı ise 81'e yükselmiştir.

Federasyon'un lisanslı sporcu sayısı bugün 2.500 ‘ün üzerindedir. Türkiye'de bir sezon içinde, ralli, pist, off-road, karting, tırmanma, klasik otomobil, oto-drag, historic rally ve slalom branşlarında ulusal ve mahalli olarak 200'e yakın yarışma düzenleniyor.

TOSFED, bugün FIA nezdinde saygı duyulan, F1, WRC, WTCC gibi dünyanın en büyük yarışlarını tamamı Türk görevlilerden oluşan bir ekiple organize edilebilen ve FIA Vakfı tarafından eğitimler için tavsiye edilen bir federasyondur.

1991 - 1996 arası

resim

Sn. Oyman Atabay'ın başkanlığında Ankara'da çalışmalarına başlayan Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu, sporu sağlam ve kalıcı temellere oturtmak, idari anlamda bir altyapının oluşturulması, sporcu ve görevli sayısını artırmak gibi hedeflerle çalışmalara başladı. Federasyon, 1993'de motosiklet branşlarının da bünyeye katılmasıyla beraber Türkiye Otomobil ve Motorsporları Federasyonu (TOMSFED) adını aldı. Yine aynı yılın sonunda yapılan seçimde yeniden başkan olan Oyman Atabay'ın liderliğindeki federasyon, çalışmalarını 1997'ye kadar sürdürdü.

1997 - 2004 arası

resim

TOMSFED'in başkanlığı 1997'de ilk defa el değiştirdi ve daha önce İstanbul Motorsporları Kulübü'nde başkanlık yapmış olan Mümtaz Tahincioğlu, başkan olarak seçildi. Seçim öncesi hedeflerini Formula 1'i, Dünya Ralli Şampiyonası'nın, Dünya Motosiklet Şampiyonası'nın Türkiye'ye getirmek ve federasyonu özerkliğe kavuşturmak olarak açıklayan Tahincioğlu'na çok fazla kişi inanmasa da; uzun yıllar süren azimli ve planlı bir çalışmanın ardından, 2006 yılında bu hedeflerin tamamına ulaşılmış oldu.

Sporumuzu tüm yurda yayma çabalarının sonucu olarak, 1998-1999 yıllarında Atatürk Kupası adı altında Şanlıurfa'da iki ralli organize edildi. Görevlilerin eğitim seviyeleri ve statülerininse, 1999'da yeni başlatılan Gözcü-Gözetmen uygulamasıyla geliştirilmesi hedeflendi.

Tahincioğlu döneminde İstanbul ofisi açılan TOMSFED, ilk ciddi uluslar arası başarısını 1999'da yakaladı. Avrupa Ralli Şampiyonası (ERC)'na 5 katsayı üzerinden puan veren Türkiye Rallisi, 10 katsayı üzerinden düzenlenmeden, en üst seviyeye yani 20 katsayıya yükseltildi. 2000 sezonunda Tofaş-Fiat sponsorluğunda düzenlenen Türkiye Rallisi, ilk defa Avrupa'nın en iyi 10 rallisinden biri olarak Bursa'da koşuldu.

Yine 1999'da, ünlü Fransız organizatör Rene Metge ile varılan işbirliği anlaşmasını takiben, ülkemizi neredeyse baştan başa geçen cross-country organizasyonu Rally d'Orient ilk kez organize edildi. Eurosport yayınları sayesinde büyük ilgi çeken organizasyon, ilerleyen yıllarda FIA'nın Dünya Kupası'na dahil edilecekti.


resim

2000 senesi TOMSFED için bir dönüm noktası oldu. Avrupa Ralli Şampiyonası'ndaki hızlı yükselişin ardından gözünü Dünya Ralli Şampiyonası (WRC)'na diken Federasyon, Mayıs ayında İzmir'de Anatolian Rally'i organize etti. Asfalt etaplarda koşulan ralli, FIA gözlemcilerinden tam not aldı ve ilk senenin ardından, WRC'nin resmi yedek yarışı haline geldi.

Bir yandan kulüpler tarafından düzenlenen ulusal ve mahalli organizasyonların kalitesi artırılıp, bir yandan sporcu sayısı yükselirken, bir yandan da F1 ve WRC için uluslar arası lobi çalışmalarına hız verildi. Sene sonunda Mümtaz Tahincioğlu ikinci kez Federasyon Başkanlığı'na seçildi.

2001 sezonunda ERC'ye puan veren Tofaş Fiat Türkiye Rallisi, İzmir'in asfalt etaplarında koşulurken, ikinci kez düzenlenen Anatolian Rally, gelecekte WRC'ye ev sahipliği yapacağı Antalya'ya taşınmış oldu. Anatolian Rally'nin tanıtımı için 'It's Anatolian Rally Time' sloganıyla düzenlenen uluslar arası tanıtım kampanyası, motorsporları dünyasında büyük ilgi çekti.

2002'de adı Tofaş Türkiye Rallisi olarak değişen ERC organizasyonu yine İzmir'de düzenlendi. WRC'ye aday olarak Antalya'da düzenlenen Anatolian Rally ise, FIA gözlemcilerinden geçer not aldı. Organizasyon başarısına, ralli dünyasında 'Just Say Go' adıyla yürütülen tanıtım kampanyası ve Başkan Tahincioğlu'nun Türkiye adına 2001'de Dünya'da motorsporları ile ilgili kararların onaylandığı en üst düzey komisyon olan FIA Motorsporları Konseyi'ne 19 üyeden biri olarak girmesi de eklenince bir rüya gerçek oldu. Kanada, Japonya, Meksika gibi dev ülkeleri geride bırakan Türkiye, 14 ayaktan biri olarak 2003 Dünya Ralli Şampiyonası takvimine girdi.

2002'de TOMSFED, Formula 1'in Türkiye'ye gelmesi için de çok önemli adımlar attı. Ocak ayında Türkiye'ye iyi niyet mektubu veren FOM Başkanı Bernie Ecclestone Mart ayında ülkemizi ziyaret etti. Nisan'da Ankara'da çok sayıda bakan ve milletvekiline hitaben yapılan ve çalışmaları aylar süren 'Türkiye Hız Kazanıyor' kampanyasıyla resmi anlamda da destek kazanan F1 projesi, Temmuz ayında 57. Hükümet tarafından onaylanınca, resmi başlangıç yapılmış oldu.


resim

2003 sezonu, Türk otomobil sporları adına adeta bir milat olan, WRC Türkiye Rallisi ile başladı. Zorlu kış şartlarına ve ilk defa organize edilmesine rağmen, sadece dört ay içinde düzenlenen ralli ile büyük bir başarı yakalandı ve bir bakıma Türkiye'nin Formula 1'i de rahatlıkla düzenleyebileceğini sinyalleri verilmiş oldu. WRC'ye dahil olarak yapılan yarış Türkiye Rallisi adını alınca, Mayıs ayındaki ERC organizasyonu Tofaş Rallisi olarak düzenlendi. 2003'te Türkiye Motosiklet Federasyonu'nun kurulmasıyla beraber, motosiklet branşları TOMSFED bünyesinden ayrıldı ve Türkiye Şampiyonası olarak düzenlenen branş sayısı dokuza düştü.

2003'te ayrıca, Formula Derneği ve İTO ile birlikte yapılan çalışmalar sonucunda, F1 pistimizin temeli Eylül ayında Başbakan Sn. Recep Tayyip Erdoğan tarafından atıldı.

2004 sezonunda kendini geliştirmeyi sürdüren TOMSFED, Haziran ayı içinde WRC Türkiye Rallisi'nin ve Eylül ayı içinde ERC Fiat Rallisi'ni organize etti. Bu arada Rene Metge ile birlikte organize edilen Rally d'Orient, FIA Dünya Cross-Country Kupası'na dahil oldu. 2004 yılının sonunda yapılan seçimde Mümtaz Tahincioğlu, üçüncü kez başkanlığa seçildi.

2005 - 2006 arası

resim

GSGM tarafından, adındaki 'Motorsporları' ibaresi kaldırılınca TOSFED kısa adını alan Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu, 2005 yılında uluslar arası arenadaki en dikkat çekici federasyonlardan birisi haline geldi. TOSFED WRC Türkiye Rallisi ve ERC Fiat Rallisi organizasyonlarının yanı sıra, inşaatı tamamlanıp açılışı yapılan F1 pistindeki tüm uluslar arası otomobil yarışlarının, sportif organizatörlüğünü üstlendi.

İlk F1 yarışı öncesince Mayıs ayında, Renault Road Show organizasyonuyla birlikte Fernando Alonso ve Renault F1 takımı, Sultanahmet Meydanı'nda bir gösteri yaptı.


resim

21 Ağustos 2005'te düzenlenen tarihin ilk Formula 1 Türkiye Grand Prix'i, İstanbul Parkt'ta düzenlenen ilk otomobil yarışı olmasına karşın, tamamı Türk görevlilerden oluşan yaklaşık 900 kişilik bir ekiple birlikte başarıyla organize edildi. Pistin açılışını takip eden aylarda, FIA GT Şampiyonası, FIA Dünya Binek Otomobiller Şampiyonası (WTCC), Alman Binek Otomobiller Şampiyonası (DTM), Le Mans Dayanıklılık Serisi (LMES) yarışlarının altında başarıyla kalkan TOSFED, Rally d'Orient ve Doğu Avrupa Karting Kupası (SEEKZ) yarışlarıyla birlikte, bir sezonda tam dokuz tane farklı uluslar arası yarış düzenleyerek, ulaşılması güç bir rekora imza attı.

2005 yılında yapılan F1, WRC, WTCC ve Cross Country yarışları sayesinde, Türkiye FIA'nın 'Dünya Şampiyonası' unvanını taşıyan dört yarış serisinin tamamına ev sahipliği yapmış oldu. 2006 Federasyon için bir dönüm noktası oldu. 2004 yılında yapılan özerklik başvurusu GSGM tarafından kabul edildi ve TOSFED 27 Ocak 2006 tarihinde idari ve mali yönden özerk olarak ilan edildi. 2006 sezonuna LMES yarışıyla başlayan TOSFED, İstanbul'a taşınan ERC Fiat Rallisi ve İstanbul Park'ta düzenlenen World Series by Renault yarışlarıyla organizasyonlarını sürdürdü.

2 Ağustos 2006'da özerk olan TOSFED'in ilk Olağan Genel Kurul'u Ankara'da yapıldı ve bu kurul esnasında yapılan seçime tek aday olarak giren Mümtaz Tahincioğlu, dördüncü kez başkan seçildi. 2006 sezonu 2. Formula 1 Petrol Ofisi Türkiye Grand Prix'i, FIA WTCC ve 4. WRC Türkiye Rallisi organizasyonlarıyla son buldu.

FIA'nın en önemli üç Dünya Şampiyonası yarışını, devasa gönüllü görevlileri kadrosuyla birlikte sadece yedi hafta içinde yapmayı başaran TOSFED, böylece organizasyon konusundaki birikimini tüm motorsporları dünyasına bir kere daha göstermiş oldu.

2007 - 2008 arası

Federasyon, 2007 yılında her zamanki gibi kulüpler tarafından düzenlenen ulusal ve mahalli yarışların yanı sıra, iki uluslar arası organizasyon düzenledi. On yılı aşkın bir süre sonra yeniden toprak zemine dönülen Fiat Rallisi, İstanbul'da, ERC'nin yanı sıra yeni başlayan Kıtalar arası Ralli Mücadelesi (IRC)'ne de puan verdi. Ralli, Eurosport sayesinde tüm dünyaya ulaştı.

İstanbul Park pistindeki uluslarar arası yarışların, TOSFED dışındaki nedenlerden dolayı azalmasını takiben Formula 1 Petrol Ofisi Türkiye Grand Prix'i, 2007'e yapılan ikinci uluslar arası yarış oldu. FIA'nın aldığı takvimde rotasyon yapılmasına dair karar nedeniyle, 2007 yılında WRC Türkiye Rallisi yapılmazken, Güney Doğu Avrupa Karting Kupası yine Tuzla karting pistinde yapıldı.

2008 sezonunun ilk uluslar arası yarışı, Fiat'ın isim sponsorluğundan çekilmesinin ardından İstanbul Rallisi adını alan ve Nisan ayı başında yapılan ERC-IRC organizasyonu oldu. Mayıs ayına çekilen F1 Türkiye Grand Prix'inin ardından, Haziran ayında WRC Türkiye Rallisi beşinci kez organize edildi.

2009 - 2010 arası

2009 sezonundaki ilk uluslar arası yarış, ERC organizasyonu İstanbul Rallisi oldu. Mayıs ayı başında yapılan yarış, sene sonunda gözlemci raporlarına göre Avrupa Ralli Şampiyonası'nın en başarılı ikinci rallisi seçildi. Formula 1 ING Türkiye Grand Prix'i, her zamanki disiplinli çalışma sayesinde, başarıyla tamamlandı. Sezonun sonunda yapılan, Güney Doğu Avrupa Karting Kupası Körfez pistinde gerçekleştirildi.

Sayıları her geçen gün artan ve organizasyon konusunda ilerleme kaydeden kulüplerimiz, yine tüm ulusal şampiyona ve mahalli yarışmalarını, sorunsuz şekilde gerçekleştirdi. 2009 yılının en önemli başarılarından birisi eğitim alanında geldi. İlk Formula 1 yarışını 2005'te gerçekleştiren TOSFED, beş senelik süre içerisinde sportif anlamda FIA tarafından takdir edilen başarılara imza atınca, Birleşik Arap Emirlikleri Federasyonu tarafından, ilk kez yapılacak olan Formula 1 Etihad Airways Abu Dabi Grand Prix'inin yerel görevlilerini eğitmek için seçildi. TOSFED, dört hafta sonu boyunca yapılan görevli eğitimlerinde 250 kişiyi eğitmesinin yanı sıra, yarışın sportif organizasyonu için danışmanlık görevini de yürütmüş oldu.

2010 yılında, TOSFED eğitim alanındaki başarılarına bir yenisini daha ekledi ve FIA Vakfı'nın titiz teftişlerinin ardından, eğitimci kuruluş olarak gümüş akreditasyon almayı başardı. Bu çalışma sayesinde, federasyon, dünyada FIA Vakfı tarafından eğitimci olarak tanınan ilk beş ASN arasında yer aldı.

2010 yılının en büyük organizasyonu, 15-18 Nisan'da 2010 Avrupa Kültür Başkenti çalışmaları çerçevesinde İstanbul'da ilk defa gerçekleştirilen WRC Türkiye Rallisi oldu. Toplamda 70.000 kişinin izlediği tahmin edilen yarış, Türkiye çapında ses getirerek büyük bir ilgiyle takip edildi. Mayıs ayı sonundaki Formula 1 Türkiye Grand Prix'inin ardından, ERC organizasyonu değişen adıyla Boğaziçi Rallisi olarak Temmuz sonunda gerçekleştirildi. 2010 Boğaziçi Rallisi, 257 ayrı kalemden oluşan gözlemci raporunda, 256 kalemden geçer veya iyi not alarak, 11 yıldık tarihindeki en yüksek gözlemci puanına ulaştı ve üst üste 2. kez Avrupa'nın en başarılı rallisi oldu.

Organizatör kulüpleri vasıtasıyla sporun yurt sathına yayılması çalışmaları da devam etti ve 2010'da Türkiye Slalom Kupası adı altında aynı hafta sonu 12 farklı ildeki 14 kulübümüz tarafından yarışlar düzenlendi ve altı ilimiz, ilk defa otomobil sporlarıyla tanışmış oldu.

2011 - 2012

TOSFED, 2011 sezonunda ilk olarak, 6-8 Mayıs tarihleri arasında 7. Formula 1 DHL Türkiye Grand Prix'ini gerçekleştirdi. F1, GP2, GP3, PMSC ve PCCEE olmak üzere beş ayrı seride 120 otomobilin yarıştığı hafta sonu, sportif icraat ve yapılan tıbbi müdahaleler açısından son derece başarılı şekilde tamamlandı.

Haziran ayı başında yapılan ERC Boğaziçi Rallisi, Sabiha Gökçen havalimanı içinde gerçekleştirildi ve Yağız Avcı, 1999'daki Volkan Işık'ın başarısının ardından, 12 yıl sonra bu ralliyi kazanan ilk Türk sürücü olarak, ülkemizi gururlandırdı.

TOSFED'in 2011 faaliyet planı içindeki en önemli maddelerden birisi, bir süredir kapalı olan İzmit Körfez pistinin yenilenmesi ve yeniden sporun hizmetine kazandırılmasıydı. Gençlik Spor Genel Müdürlüğü'müz tarafından tahsis edilen bütçe çerçevesinde yenilenen pistte, birbirinden bağımsız otomobil ve karting parkurları yer alıyor. Körfez pistinde, Temmuz ayı başında yapılan Güney Doğu Avrupa Karting Şampiyonası (SEEKZ) yarışmasında Yiğit Çetin Mini Kategori'de, Batuhan Ünlü ise KF3 kategorisinde ülkemize birincilik kazandırdılar. Pistin otomobil yarışı için tasarlanan bölümü ise, Eylül ayı içinde hizmete alındı.

Kartingde Yiğit Çetin, Güney Doğu Avrupa Karting Şampiyonası'nda (SEEKZ) Mini Kategori şampiyonluğuna ulaşarak ülkemizi gururlandırdı.

17-18 Kasım 2011 tarihlerinde MOST İstanbul (Motorsport Safety Training in İstanbul) adı altında iki günlük bir ?Uluslararası Yarış Güvenliği Eğitim Semineri? TOSFED düzenlendi ve FIA?ya bağlı ülkelerin federasyon temsilcileri ülkemizde ağırlandı. 19 ülkeden toplam 150 katılımcı ile iki gün boyunca yapılan, ilk gün rallliler ikinci gün ise pist yarışları hakkında teorik ve pratik uygulamaları da içeren eğitimler gerçekleştirildi.

2011'de ulusal şampiyona yarışları, Ajanspress verilerine göre toplamda 1.943 haber adedi ile yazılı basında 146.225.145 tirajla, 1.093 haber adedi ile görsel basında 105 saat 53 dakika 43 saniye süreyle, 1228 haber adedi ile elektronik medya portallarında olmak üzere ulusal medyada kendisine yer buldu. Bu veriler ışığında yine Ajanspress raporlarına göre yayın reklam eşdeğerleri yazılı basın için 6.060.216 dolar, görsel basın için 15.383.433 dolar olarak hesaplandı.

2011 sezonunda, kulüplerimiz tarafından toplam 113 ulusal yarışma ve 80 mahalli yarışma gerçekleştirildi.

2012 sezonunda, Mayıs ayı içinde, Avrupa Kamyon Yarışları Şampiyonası?nda sezonun açılış yarışı, Türkiye?de ilk kez, İstanbul Park pistinde organize edildi. 23 ülkeden 284 akredite basın mensubunun izlediği yarışlar, büyük bir çekişmeye sahne oldu. TOSFED, ilk defa düzenlenen bu yarışta, sezonun ilk altı yarışı itibariyle FIA gözlemci raporlarına göre sezonun en başarılı organizasyonuna imza attı.

Temmuz ayında, Güney Doğu Avrupa Karting Şampiyonası (SEEKZ) ve Avrupa Ralli Şampiyonası Boğaziçi Rallisi yarışmaları yapıldı.

Sezon sonunda Yiğit Çetin Güney Doğu Avrupa Karting Şampiyonası (SEEKZ) KF3 kategorisinden şampiyon olurken, Castrol Ford Team Türkiye adına yarışan Yağız Avcı - Bahadır Gücenmez ikilisi FIA Doğu Avrupa Ralli Kupası'nda şampiyonluğa ulaşarak büyük bir başarıya imza attı.

Ekim ayı sonuna kadar 2012'de ulusal şampiyona yarışları, toplamda 2.167 haber adedi ile yazılı basında 104.852.360 tirajla, 1.200 haber adedi ile görsel basında 123 saat 48 dakika 20 saniye süreyle, 5325 haber adedi ile elektronik medya portallarında kendisine yer buldu. Yukarıdaki veriler ışığında Ajanspress raporlarına göre yayın reklam eşdeğerleri yazılı basın için 15.775.965 dolar, görsel basın için 90.231.850 dolar olarak hesaplandı.

2012 sezonunda, Ekim ayı sonu itibariyle kulüplerimiz tarafından toplam 123 ulusal yarışma ve 79 mahalli yarışma gerçekleştirildi.